PIM:STÄ HYÖTYÄ TUOTETIEDONHALLINTAAN 

01.11.22

Product Infromation Management system eli PIM on verkkokaupan työkalu. PIM-järjestelmä tarjoaa keskitetyn alustan, jonka avulla tuotetietoa on helppoa ja nopeaa hallinnoida. Tuotteiden kuvaukset, dokumentit, kuvat, videot ja linkit ovat helposti saatavilla yhdessä paikassa, jolloin niiden päivittäminen eri järjestelmien, applikaatioiden ja tiimien välillä on tehokasta. 

Miksi käyttää PIM:iä? 

Kun tuotetieto ei ole pirstaloituneena eri excel-taulukoissa ja ohjelmissa, nopeutetaan työtä ja vapautetaan resursseja tuotetiedon rikastamiseen. Tuotetiedoissa pystytään teknisten tietojen lisäksi (kuten värit, mitat, materiaalit)  tarjoamaan tietoa tuotteiden käyttötarkoituksista, kertomaan niiden tarinat sekä tuomaan ilmi yrityksen arvoja. Kun asiakkaalle annetaan hyvä kokonaiskuva tuotteesta, helpotetaan ostopäätöksen tekemistä – oli kyseessä sitten B2B tai B2C myynti. Kattavat tekstit, kuvat, ja videot auttavat myynnin lisäämisessä ja palautusten vähentämisessä. 

Toisaalta loistavakin asiakaskokemus voi ottaa osumaa, jos tieto on erilaista kanavien välillä. PIM:in avulla varmistetaan, että tieto on kaikkialla johdonmukaista ja ajantasaista. 

PIM:in avulla tuotetietoa on siis helpompi hallita ja standardisoida, mutta lisäksi tuotteet pystytään järjestelemään kategorioihin. Verkkokaupan navigointi helpottuu, kun tuotteet on niputettu siististi omiin kategorioihinsa, sillä tällöin tuotehaku ja filtteröinti toimivat suunnitellusti. Näiden tärkeys korostuu varsinkin, jos kyse on tuhansien tuotteiden valikoimasta. 

PIM:in kautta on myös esimerkiksi helppoa hallinnoida verkkokaupan CrossSell ja UpSell tuotteita, tuotteiden toimitusvaihtoehtoja sekä alennuskampanjoita. Kansainvälistä myyntiä varten voidaan lisätä mittayksiköitä ja käännöksiä eri kielille. PIM:in avulla voidaan kätevästi hallinnoida useita myyntikanavia ja valikoida, mitä tietoa missäkin näytetään. 

PIM:in hyödyt: 

  • Tuotetiedon korjaaminen, lisääminen ja päivittäminen on nopeaa 

  • Pystytään julkaisemaan uusia tuotteita useille kanaville samanaikaisesti

  • Kasvatetaan myyntiä rikastetun tuotetiedon ansiosta 

  • Vähennetään vaihtoja, palautuksia ja valituksia 

  • Pystytään tarjoamaan entistä luotettavampaa palvelua ja sen myötä parempi asiakaskokemus 

  • Helpotetaan monikanavaista myyntiä 

  • Vähennetään tuplatyötä ja tiedon etsimiseen hukattua aikaa

  • Käyttäjäystävällisemmän käyttöliittymän ansiosta on mukavampi ja helpompi työskennellä myytävien tuotteiden parissa 

  • Kevennetään verkkokauppa-alustan kuormitusta  

PIM:in käyttö kotimaisten yritysten keskuudessa 

Vuonna 2021 Suomessa selvitettiin tuotetiedon parissa työskentelevien ammattilaisten mielipiteitä yritysten tuotetiedonhallintaan liittyen. Canterin teettämän tutkimuksen mukaan noin kolmasosa kyselyyn vastanneista arvioi menettäneensä kauppaa virheellisten tai puutteellisten tuotetietojen takia. 87% vastaajista arvioi rikastetun tuotetiedon olevan tärkeä erottautumistekijä digikanavissa. Vain 11% vastaajista oli erittäin tyytyväisiä yrityksensä tämänhetkiseen tuotetiedonhallintaan.  

Tutkimuksessa selvisi myös, että ilman PIM-ratkaisua toimivista yrityksistä lähes 70% oli tyytymättömiä yrityksensä tuotetiedon hallintaan. 

Yhteenveto 

PIM-järjestelmästä hyötyy asiakkaiden lisäksi myös verkkokaupan henkilöstö, sillä sen avulla helpotetaan monikanavaista myyntiä ja markkinointia. PIM sopii erityisen hyvin tilanteisiin, joissa halutaan antaa luotettavaa tuotetietoa kaikissa palvelupolun kosketuspisteissä ja kasvattaa myyntiä. Tehokas tuotetiedonhallinta auttaa liiketoiminnan tehostamisessa ja asiakaskokemuksen parantamisessa monikanavaisesti. 

Haluutko keskustella lisää PIM vaihtoehdoista? Ota meihin yhteyttä! 

Edellinen
Edellinen

WORDPRESS VS JOOMLA VS DRUPAL 

Seuraava
Seuraava

HEADLESS-TEKNOLOGIA JA SEN HYÖDYNTÄMINEN